Sammanfattning Block 4

Inledning

Under detta blocket har jag arbetat med frågeställningen: Hur skapar man fungerande och trovärdigt tyg som fungerar till klädsel till en spelkaraktär?

Detta blocket likt de andra har jag ytterligare förbättrat mina kunskaper inom karaktärsdesign. Jag har både forskat, tagit egna fotografier och arbetat praktiskt. Även om det blivit många långa nätter den sista veckan, så har jag fått gjort allt jag sa att jag skulle hinna med under detta blocket, vilket jag tycker känns mycket bra eftersom mycket tid försvinner under jul/nyårs veckorna.

Syfte

Mitt mål var att få en förståelse för hur man skapar olika sorters material som används till klädsel, hur man går till väga i textur och materialarbete samt skulptering och hur man får det att bli realistiskt och trovärdigt. Detta tycker jag att jag har lyckats med, till den nivån jag möjligtvis kan hinna med under ett block.

Inledande process/teoretiskt arbete

Det första jag gjorde i blocket var att sätta upp en lista på i vilken ordning jag behövde göra de punkter jag var tvungen att ha med för att nå mitt mål(det kom till punkter på vägen). Sedan började jag forska om vad man borde tänka på i skapandet av kläddesign. Detta gjorde jag så jag kunde få en bra grund till vad jag senare måste tänka på. I denna delen tog jag upp många punkter man borde/kan tänka på när man arbetar fram kläddesign, som vad kläderna betyder, vad formen/färgen ger designen och vad mönster kan betyda för designen. Detta var den största research delen i blocket som inte hängde ihop med något praktiskt arbete. Informationen till min research kom ifrån olika bloggar och videor, där folk skrev om kläddesign. Jag fick många bra tips genom att göra detta.

Den ända punkten jag inte kunde utföra var delen med att ta reda på hur företag skapar sin kläddesign. Jag försökte att finna denna information men ville inte lägga allt för mycket tid på detta, eftersom det fanns många punkter kvar. Jag har egentligen forskat under de flesta av de praktiska delarna också eftersom jag behövde finna mycket information om hur man går tillväga.

En annan del av research kom senare i blocket innan jag skulle börja med skulpteringen av kläderna. Detta handlade om veck i kläder, då letade jag först upp information andra har skrivit samt vad olika veck kallas. Jag tog egna fotografier som jag försökte matcha med de olika typerna.

Research

Som jag tog upp innan så hittade jag majoriteten av all information från bloggar och videor till den teoretiska delen. När det kommer till det praktiska arbetet var jag tvungen att hitta många olika tutorials i form av videor samt bloggar och forum, framför allt om programmet Zbrush för detta är något jag fortfarande håller på att lära mig bättre och bättre i varje block. Men också om varje del jag arbetat med som, textur arbete och former på veck i kläder.

Tillvägagångssätt

Den praktiska delen bestod först av att jag åkte till Tyglagret i Kållered, där jag tog bilder på många tyger som jag senare skulle få användning av. Detta gjorde jag mest för att jag skulle få en förståelse för hur olika tyger ser ut och vad man skulle kunna göra med dessa. Så efter jag ordnat upp bilderna så de kunde fungera som texturer testade jag de, detta gjorde jag genom att generera olika färgkartor som man oftast använder i spel. Jag testade detta sedan i UDK för att ytterligare vissa, detta har jag gjort många gånger innan men jag känner att en förklaring om de olika texturerna behövdes till blocket.

När jag var klar med grunden till det praktiska fortsatte jag med att skissa fram en kläddesign. Jag använde mig av den manliga modellen jag skapat i tidigare block som en grund för att ha en kropp att gå efter. Jag ville skapa två typer av kläder, någon form av jacka samt byxor helst av olika sorters material. Jag skapade några olika designer så jag kunde ha lite att välja mellan. När jag bestämt mig för en så avslutade jag designen genom att prova olika färger på kläderna, för att få en bild av vad jag tillslut ska ha klart.

När jag kände mig färdig med designen så började jag skapa modellen som skulle bli min grund till kläderna, så jag senare kan skulptera de i Zbrush. Här hade jag några olika vägar jag kunde gå och försökte hitta den bästa för mig. Även om jag beslutat mig för en så ville jag ändå förklara båda, så jag skrev en förklaring om hur man går tillväga för båda sätten. Innan jag väl började med den faktiska skulpteringen så behövde jag hitta fakta om hur veck kan se ut och vilka typer det finns samt vilka vägar man kan gå och vilka brushes(pensel verktyg) när man ska skapar veck i tyg i Zbrush. Hittade jag några bloggar om just detta plus att jag provade att skapa veck i programmet innan jag började på min egen modell.

När jag kände att jag hade en tillräckligt bra syn på vad jag behövde för att underlätta mitt arbeta så letade jag upp många referens bilder på veck, detta är något jag tycker är ett måste om man vill få modellen att se realistisk ut. När jag hade ett antal bilder började jag med skulpteringen av jackan. Nu var det relativt kort tid kvar på blocket så till en början blev jag ganska stressad. Men när jag väl började i Zbrush gick hela processen ganska smärtfritt utan några större problem, även om jag behövde sitta ganska mycket längre än jag borde varje dag. När jag var klar med jackan gick jag över till byxorna och även här gick det relativt bra.

När jag kände mig klar med skulpteringen så ville jag verkligen hinna lägga in modellen i UDK(spelmotor) för att helt se om min modell fungerar, eftersom jag inte hann det i föregående block(och det var en del av mitt mål). Så nästa steg var att generera/skapa texturer till kläderna. Jag använde ett program som skapar olika texturer från modeller ”xNormal” för att skapa en ”normal map”. Det tog en hel del tid att få fram en texturer jag kände mig nöjd med utan något fel på. Men jag fick tillslut fram en normal något jag kände mig nöjd med och nu skulle jag använda denna för att få fram de två resterande texturerna jag behövde(Diffuse,Specular). Detta gjorde tog sin tid och jag gjorde många olika innan jag ände mig nöjd. När detta var klart så tog jag in modellen och texturerna i UDK och jag blev mycket nöjd med resultatet.

Resultat/Reflektion

Även om det nu i slutet blev väldigt stressigt och många sena nätter så har jag fått ihop något jag garanterat kommer få användning av i framtiden. Jag känner att jag hunnit med allt jag behöver ta upp under detta block och jag känner mig väldigt nöjd. Om det är något negativt jag ska ta upp så är det åter igen planeringen jag behöver arbeta på, jag hade till en början en lista på saker och när jag ville ha de klara. Men jul/nyårs veckorna ställde till en del problem i min planering, men jag känner ändå som sagt att jag hunnit med allt jag ville under blocket. Jag har också fått fram en nästan helt färdig karaktärs modell under dessa två block vilket jag är mycket stolt över.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s